loading...

مجله سرای فرش ایرانی

پودگذاری در بافندگی رویه به رویه: برای قراردادن پود در داخل دهنه بافت یا به عبارتی طی کردن عرض ماشین توسط یک نخ پود، از روش ها و تجهیزات متفاوتی استفاده می شود که در این بخش به توضیح آن ها می پردازیم.

فرش ارزان قیمت عروس

بختیار رحماندوست بازدید : 85 دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 : 18:10 نظرات (0)

پودگذاری در بافندگی رویه به رویه: برای قراردادن پود در داخل دهنه بافت یا به عبارتی طی کردن عرض ماشین توسط یک نخ پود، از روش ها و تجهیزات متفاوتی استفاده می شود که در این بخش به توضیح آن ها می پردازیم.

 

 قسمت پودگذار


برای قراردادن پود در داخل دهنه بافت یا به عبارتی طی کردن عرض ماشین توسط یک نخ پود، از روش ها و تجهیزات متفاوتی استفاده می شود.

روش های اصلی پودگذاری در ماشین بافندگی فرش عبارتند از: «ماکویی» و «راپیری» که در ادامه توضیحات کامل تری از نحوه و جزئیات پودگذاری در این ماشین ها بیان می شود.

 https://www.bestbaft.com/telegram/

الف -ماشین های بافندگی ماکویی (Shuttle Weaving Machine or Shuttle Loom)
ماشین های بافندگی قدیمی از ماکو برای پودگذاری استفاده می کردند. در این نوع ماشین ها پس از تشکیل دهنه و در فاصله بین دسته های مجزای نخ چله، یک ماکوی چوبی حامل بسته نخ پود، از این طرف ماشین به آن طرف ماشین پرتاب می شود.

بسته نخی را که داخل ماکو جاسازی می شود، کپس می نامند. یک سر نخ پود در سمتی که ماکو در حال پرتاب است، توسط گیرهای نگه داشته میشود و همزمان با پرتاب ماکو، نخ پود با سرعت از روی بسته داخل ماکو یعنی کپس باز شده، پس از عبور از چشم ماکو» در داخل دهنه بافت قرار می گیرد.

شکل (۴-۱۹) اجزای اصلی مکانیزم پودگذاری ماکویی را نشان میدهد. همان طوری که در شکل مشاهده می شود، ماکو از نظر ظاهری، تقریبا شبیه به یک قایق چوبی دوسر نوک تیز است.

 

پود گذاری در بافندگی رویه به رویه
شکل 4-19- اجزای مکانیزم پودگذاری ماکویی

 

قسمت های نوک تیز ماکو که در معرض ضربه قرار دارند، دارای کلاهک فلزی می باشند. برای پرتاب ماکوی قرار گرفته در داخل جعبه ماکو از یک طرف ماشین به طرف دیگر، از ضربه ناگهانی چوب ضربه استفاده میشود.

چوب ضربه که یک چوب بلند و بسیار محکم است، حرکت ضربتی خود را از یک بادامک و پیرو می گیرد. پس از وارد آمدن ضربه به ماکو و پرتاب آن، برای بازگرداندن چوب ضربه به وضعیت قبلی ابتدایی خود، از نیروی ذخیره شده فنر متصل به انتهای آن استفاده می شود.

 

ب- ماشین های بافندگی راپیری (Rapier Weaving Machine or Rapier Loom)
ماشین های مدرن بافندگی فرش همگی از نوع راپیری می باشند. در واقع، جایگزینی سیستم های پودگذار بی ماکو مانند سیستم راپیری، انقلابی در ماشین های بافندگی اعم از پارچه، مخمل و فرش به وجود آورد.

در این نوع ماشین ها، عمل پودگذاری توسط یک جفت بار انجام می شود. راپیر قطعه ای گیره مانند است که می تواند سر نخ پود را گرفته با حرکت خود در راستای عرض ماشین بافندگی، آن را به همراه خود به داخل دهنه بافت ببرد.

در ماشین های موسوم به تک راپیر، از دو گیره راپیر یکی در سمت راست ماشین و دیگری در سمت چپ ماشین استفاده می شود. در این حالت، گیره راپیر سمت راست (قسمت تغذیه نخهای پود)، سرنخ پود را گرفته به سمت نقطه وسط عرض ماشین بافندگی حرکت می کند.

همزمان راپیر سمت چپ نیز به صورت خالی و در خلاف جهت آن وارد دهنه شده، به سمت نقطه وسط عرض ماشین حرکت می کند.

سرعت و راستای حرکت هر دو راپیر به گونه ای تنظیم شده است که دو راپیر دقیقا در نقطه وسط عرض ماشین، به یکدیگر رسیده و در اثر درهم فرورفتن نوک دو گیره، سرنخ پود از راپیر سمت راست به راپیر سمت چپ تحویل داده می شود.

در ادامه عملیات پودگذاری، هردو راپیر در جهت عکس مسیری که به داخل دهنه بافت آمده اند برگشته، از دهنه خارج می شوند.

در این حالت راپیری که موقع وارد شدن پر بوده، خالی برمی گردد و راپیری که موقع ورود به دهنه خالی بوده، پر برمی گردد. بدین ترتیب و با اتمام یک سیکل کامل پودگذاری، نخ پود در داخل دهنه بافت جای می گیرد.

برای حرکت دادن راپیر در عرض ماشین، هر راپیر به سر یک تسمه منعطف پلیمری (فیبر کربن) متصل شده است. به محض تشکیل دهنه، دو تسمه حامل راپیرها در دو کناره ماشین با سرعت به سمت یک نقطه مشترک در وسط عرض بافت حرکت می کنند.

پس از انتقال پود از یک راپیر به دیگری، هردو راپیر به سرعت و به واسطه جمع شدن تسمه ها از داخل دهنه بافت بیرون کشیده می شوند.نخهای پود به طور موازی و منظم در راستای طول فرش در کنار یکدیگر قرار می گیرند و تعداد آنها در واحد طول فرش، تعیین کننده تراکم طولی (پودی) فرش می باشد.

حال چنانچه به هر دلیل نخ پود پاره شود و نیمه کاره در داخل دهنه بافت رها شود، یا اساسا یک نخ پود جاگذاشته شده و دهنه بافت، بدون پود و در نتیجه خالی بسته شود، علاوه بر الطمه ای که به کیفیت بافت فرش وارد می شود، رگهای عرضی نیز در پشت فرش بافته شده مشاهده خواهد شد.

بنابراین لازم است تا کنترل دقیقی بر فرآیند پودگذاری ماشین بافندگی فرش اعمال شود. بدین منظور سنسورهایی در مسیر عبور نخ پود قرار داده می شود تا در صورت پاره شدن نخ، ضمن متوقف کردن ماشین بافندگی و فرآیند بافت، هشدار لازم به بافنده اعلام گردد.

بدیهی است در صورتی که نخ پود در میانه بافت پاره شده باشد، نمی توان عملیات بافندگی را به طور معمول ادامه داد. بنابراین باید ضمن خارج کردن پود پاره شده از داخل دهنه بافت، عملیات پودگذاری و بافت فرش در همان سیکل پودگذاری مجدد تکرار شود تا در اثر خالی بودن جای یک پود، رگهای در پشت فرش مشاهده نشود.

یکی از دلایل پاره شدن نخهای پود حین بافت، سرعت بالای بافت و در نتیجه حرکت سریع و ناگهانی راپیرها می باشد. در چنین حالتی نخ پود نیز باید به سرعت از روی بوبین باز شود، که معمولا به دلیل موقعیت قرار گرفتن بوبین های نخ پود نسبت به راستای حرکت را پیرها، چنین آمادگی در نخ پود وجود ندارد.

در نتیجه نخ پود پاره می شود. برای برطرف کردن این مشکل، نیاز به مکانیزمی برای آماده سازی و رزرو پود می باشد. بنابراین به ازای هر بوبین نخ پود از یک دستگاه رزرو پود» استفاده می شود. شکل (۲۰-۴)،  دستگاه های رزرو پود یک ماشین بافندگی فرش و موقعیت قرار گرفتن آنها را  نشان میدهد.

کانال تلگرام فرش ارزان

جدیدترین طرح فرش های 1500 شانه کاشان که دکوراسیون منزل شما را متحول می کند


فرش ۱۵۰۰ شانه ایرانی از نظر طرح و رنگ بسیار متنوع است به گونه ای که در ۱۹ طرح مختلف دسته‌بندی شده اند و هرکدام نیز دارای زیر شاخه هایی هستند، از همین رو پاسخگوی بسیاری از سلایق بوده و این که دارای جایگاه خاصی در دکوراسیون مدرن است. با وجود این تعاریف طرح های فرش 1500 شانه ایرانی را در چند دسته مختلف می توان جای داد اما از بین آن ها، سه دسته کلی یعنی لچک ترنج ، خشتی و افشان وجود دارد که از محبوب بیشتری نزد مشتریان برخوردار اند و ما در ادامه مطلب به شرح آن ها می پردازیم.

فرش ۱۵۰۰ شانه طرح لچک ترنج


لچک در لغت به معنای گوشه است که در گوشه‌های بیشتر فرش‌ های ایرانی این طرح مثلث شکل قابل رویت است. ترنج که جز جدایی ‌ناپذیر طرح لچک است به طور معمول به شکل دایره و بیضی است. لازم به ذکر است طرح ترنج در قسمت مرکزی فرش کاشان و به صورت یک مدال قرار می‌گیرند، همچنین این طرح از خطوط و نقوش زیادی تشکیل شده است.

فرش ۱۵۰۰ شانه طرح خشتی (قابی)


طرح خشتی را می توان دیگر طرح پرطرفدار ایرانی به حساب آورد که در سایر کشورها نیز علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است. باید گفت که در طرح خشتی یا قابی، مستطیل‌هایی پر نقش و نگار و به شکل خشت‌ در کنار هم قرار گرفته‌اند که گاه به صورت منظم و گاهی به صورت نا منظم، در کنار یکدیگر خودنمایی می‌کنند.

فرش ۱۵۰۰ شانه طرح افشان
همان‌ طور که از نام این طرح مشخص است این طرح آکنده از گل و بوته‌های افشان و پراکنده است و در سرتاسر می توان آن ها را مشاهده کرد. فرش با طرح افشان در اکثر مواقع بدون ترنج و لچک بافته می‌شود.

ویژگی های فرش 1500 شانه کاشان


همان طور که می دانید فرش کاشان از گذشته تا کنون همیشه در فرهنگ ایرانی یک وسیله جدایی ناپذیر از دکوراسیون و چیدمان خانه های مردم ایران بوده و هست. در طی سال های اخیر با وجود ورود طرح و نقش های جدید و فانتزی، فرش ایرانی و فرش های دیگر شهرهای معروف ایران مثل فرش نایین ، فرش کاشان ، فرش قم و فرش های مشابه، جایگاه اولیه خود را از دست نداده اند. فرش ماشینی که در بازار موجود است دارای کیفیت و خصوصیات مختلفی هستند برای مثال فرش 400 شانه کاشان با تراکم ۴۵۰۰ جزو فرش های پر تراکمی است که در بازار موجود است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به مجله سرای فرش ایرانی خوش آمدید. در اینجا به معرفی انواع فرش ایرانی ، راهنمای خرید لوازم خانگی ، معرفی بهترین لپتاپ های استوک ، خرید لوازم آرایشی و... می پردازیم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 85
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 146
  • باردید دیروز : 361
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,261
  • بازدید ماه : 5,779
  • بازدید سال : 56,613
  • بازدید کلی : 111,219
  • تلویزیون ۸۶ اینچ هوشمند شیائومی مدل Xiaomi TV MAX 86

    تلویزیون ۸۶ اینچ هوشمند شیائومی مدل Xiaomi TV MAX 86

    https://kalinab.com/product/xiaomi-tv-max-86/